Afhankelijk van de zorgvraag wordt de patiënt ter plaatse behandeld, vervoerd naar een traumacentrum, SEH of dichtstbijzijnde ziekenhuis.
Na de operatie wordt de patiënt eventueel overgeplaatst naar de afdeling Intensive Care.
De centralist stelt de zorgvraag vast en zet de benodigde hulpdiensten in.
Op de plek van het ongeval beoordelen de medische teams welke zorg de patiënt direct nodig heeft en welke behoefte aan ziekenhuiszorg er is.
Het is van levensbelang dat een patiënt met een acute zorgvraag zo snel mogelijk op de juiste plaats medische zorg krijgt.
Het ambulanceteam of MMT draagt de patiënt over aan het multidisciplinair SEH-team.
De hulpdiensten gaan naar de plek van het ongeval.
In het kader van het landelijk programma Risicomanagement en Crisisbeheersing werken zorgketenpartners samen om de zorgsector goed voor te bereiden op rampen en crises. Om duidelijkheid te bieden over de benodigde activiteiten voor een effectieve voorbereiding, is het Kwaliteitskader ontwikkeld. Dit kader is van toepassing op de partners die zijn vastgelegd in het OTO-convenant van 2008, waaronder ziekenhuizen, ambulancezorg, huisartsenspoedposten (HASP's) en Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD’en). Bovendien biedt het kader handvatten voor alle organisaties binnen het Regionaal Overleg Acute Zorgketen (ROAZ) en voor organisaties die benoemd zijn in de Algemene Maatregel van Bestuur Acute Zorg. Na een recente evaluatie en herziening is het nieuwe Kwaliteitskader Risicomanagement, Crisisbeheersing en OTO 3.0 tot stand gekomen.
Uitbreiding met Risicomanagement
Naast crisisbeheersing en OTO (opleiden, trainen en oefenen) introduceert versie 3.0 nu ook risicomanagement als basis voor een integrale crisis(beheersings)planvorming. Het kader sluit hiermee aan bij het Landelijk Beleidskader 3.0 Risicomanagement & Crisisbeheersing voor de zorg, Opleiden, Trainen en
Oefenen(OTO) en biedt verdere verdieping. Door gebruik te maken van de Plan-Do-Check-Act (PDCA)-cyclus, biedt het kader een systematisch raamwerk voor evaluatie en continue verbetering, waardoor zorgorganisaties hun veerkracht kunnen versterken.
Van normen naar adviezen
Het vernieuwde kwaliteitskader kiest bewust voor het gebruik van adviezen in plaats van normen. Deze adviezen helpen zorgorganisaties bij het in kaart brengen van hun huidige voorbereidingen op rampen en crises, en bieden groeimogelijkheden afhankelijk van hun volwassenheidsniveau op het gebied van crisispreparatie. Zo wordt er voor iedere organisatie een op maat gemaakte route naar verbeterde crisisbestendigheid geboden.
Met deze herziening kunnen zorginstellingen zich nog beter voorbereiden op onverwachte gebeurtenissen en zorgen we gezamenlijk voor een veerkrachtige zorgsector.